Ogromne zapotrzebowanie na usługi kurierskie sprawia, że branża ta ulega dynamicznemu rozwojowi. W dużej mierze wiąże się on ze stale rosnącą rolą rynku e-commerce, jak również z niewydolnością narodowych systemów pocztowych. Obecnie usługobiorcy coraz chętniej korzystają z oferty polskich przewoźników, wysyłając i zamawiając przesyłki kurierskie w atrakcyjnej formie i korzystnej cenie.
Krótka historia usług kurierskich
Choć mówi się, że branża usług kurierskich jest stosunkowo nowa, w rzeczywistości pierwsze tego typu firmy powstawały już na początku XX wieku. Niewiele jednak miały one wspólnego z tym, co współcześnie uznaje się za branżę kurierską. Podobieństwo dotyczy przede wszystkim funkcji, jaką przewoźnicy odgrywają do dziś – czyli odciążenia Poczty Polskiej. Niemniej jednak dostarczany przez kurierów towar zazwyczaj zawierał dokumenty, korespondencję, bagaże, a niekiedy nawet posiłki.
Zmianie uległ także sam zasięg. Dawniej usługi kurierskie były bowiem dostępne wyłącznie w dużych miastach np. w Warszawie. Obecnie każdy ma możliwość zamówienia pożądanych produktów w dowolne miejsce w Polsce, jak i na świecie. Ewolucja dotknęła także floty kurierskiej, gdyż na początku XX wieku towar był doręczany przez kuriera wyłącznie na piechotę lub rowerem. Z biegiem lat cała procedura dostawy została zoptymalizowana, nie tylko pod kątem transportu, ale także obsługi klienta.
Co kryje się pod pojęciem usług kurierskich?
W polskim prawie nie jest jasno określone, czym tak naprawdę są usługi kurierskie. Umieszczono je bowiem między usługami pocztowymi a przewozowymi. Według nieistniejącej już ustawy z 1990 roku usługi kurierskie to rodzaj świadczonej usługi, niemającej charakteru powszechnego, która polega na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu przesyłek w określonym terminie. Niemniej nie zdecydowano się wnieść tej definicji do prawa pocztowego, obowiązującego od 2003 roku. W związku z tym zasady, na których opiera się działalność firm kurierskich, oscylują pomiędzy prawem pocztowym, a prawem przewozowym.
Struktura przesyłek na polskim rynku ulegają stałemu rozwojowi. Obecnie stacjonuje na nim aż ośmiu przewoźników, cieszących się największym uznaniem. Są to kolejno: DPD, DHL, InPost (z usługą kuriera i Paczkomatów), Geis, UPS, FedEx, GLS, Pocztex (wraz z usługami Poczty Polskiej). Na uwagę zasługuje także zyskująca na popularności usługa Paczka w RUCHu, umożliwiająca odbiór i nadanie przesyłek w wyznaczonym punkcie. To niezwykle szeroka oferta, która umożliwia odbiorcą nie tylko szybkie doręczenie, ale też zwrot w całej Polsce.
Każda z tych korporacji działa obecnie pod własnymi barwami i logo. Znakiem rozpoznawczym jest także dobrze oznakowana flota transportowa. Pomijając jednak kwestie estetyczne, wszystkie z tych firm oferuje przesyłki kurierskie na bardzo podobnych zasadach, kierując się przede wszystkim dobrem klientów. W tym zakresie podobieństwa dotyczą jakości proponowanych usług – w tym czasu i sposobu doręczenia paczki, możliwości śledzenia losów przesyłki za pomocą numeru przewozowego, czy braku zbędnych formalności.
Co wchodzi w skład usług kurierskich?
Nie da się ukryć, że pojęcie to stale się rozrasta. Jeszcze niedawno Polska miała mniej usług kurierskich, a przede wszystkim oferta dotyczyła głównie Warszawy. Z roku na rok firmy kurierskie (inPost, dpd, dhl, ups) postanawiają jednak dostosowywać ofertę do aktualnie panujących trendów. Rozwijający się rynek e-commerce, jak również moda na robienie zakupów online, w pewien sposób mobilizują przewoźników do dostosowania się do sytuacji. Koniecznością staje się więc wdrażanie coraz to nowocześniejszych rozwiązań.
Oprócz możliwości skorzystania z usług tradycyjnego kuriera (czyli udania się do punktu nadań w celu wysłania paczki za pośrednictwem jednego z przewoźników), klienci mogą liczyć na wysłanie paczki bez wychodzenia z domu. Niezwykłym zainteresowaniem cieszy się bowiem usługa „zamów kuriera do domu”. Co więcej, wszelkie niezbędne formalności można wypełnić przez Internet. Cena takiej usługi oscyluje w granicach 15 zł. Czas realizacji to 1-2 dni.
Na uwagę zasługuje także możliwość nadawania i odbierania paczek z przeznaczonych ku temu punktów. Rozwiązanie to jest bardzo wygodne, bowiem usługobiorca sam decyduje, kiedy i gdzie pozostawi swoją przesyłkę. Opcja ta cieszy się niezwykłym uznaniem także przez wzgląd na ekologię – wszystkie paczki są dostarczane w jedno miejsce w trakcie pojedynczego transportu, co ogranicza emisję spalin. Usługa ta zazwyczaj jest także atrakcyjniejsza cenowo, średnio wynosząc ok. 9 zł. Dzięki temu zmniejszamy koszty przesyłki!
Usługi dodatkowe
Firmy kurierskie oferują także szereg usług dodatkowych. Ich celem jest dostosowanie oferty do indywidualnych preferencji każdego klienta. Do najpopularniejszych z nich należy przesyłka za pobraniem, dzięki której kupujący może opłacić paczkę bezpośrednio u kuriera, bez konieczności wcześniejszego płacenia za zamówiony towar. Warto jednak pamiętać, że klient zobowiązany jest do posiadania odliczonej gotówki.
Niekiedy jednak bywa to problematyczne. W tej sytuacji usługobiorca może zaznaczyć, iż za doręczany towar planuje zapłacić kartą płatniczą. Choć nie wszyscy przewoźnicy oferują taką możliwość, posiadanie terminala przez kuriera InPost staje się coraz częstszym zjawiskiem. Do usług dodatkowych zalicza się także wszelkiego rodzaju ubezpieczenie paczki, na wypadek uszkodzenia w czasie transportu. Dodatkowe zabezpieczenie zaleca się wykupić szczególnie wtedy, gdy przewożony towar jest cenny.
Osoba nadająca przesyłkę może skorzystać także z opcji potwierdzenia doręczenia. Oznacza to, że gdy tylko paczka trafi w ręce odbiorcy, adresat zostanie o tym natychmiastowo poinformowany drogą sms-ową lub mailową. Warto wspomnieć także o możliwości zamówienia kuriera na konkretną godzinę, jak również zlecenie doręczenia przesyłki w weekend lub w porze wieczornej. Każda z powyższych usług wiąże się z dodatkową opłatą.
Cennik przesyłek – od czego zależy?
Usługi oferowane przez firmy funkcjonujących na polskim rynku bardzo często różnią się od siebie kosztami. Średnia cena wysyłki wynosi zazwyczaj od 15 do 20 zł. Dysonans wynika przede wszystkim ze stawek, jakie każda firma kurierska samodzielnie określa w swoim regulaminie. Niemniej duży wpływ na koszt przesyłki mają gabaryty i waga nadawanych paczek.
Określenie wartości transportu paczki jest możliwie dopiero po podaniu jej dokładnych rozmiarów oraz wagi. Wtedy następuje weryfikacja, czy paczka mieści się w granicach standardu. Związane jest to z ograniczoną przepustowością samochodów kurierskich. W przypadku, gdy jej wymiary przekraczają określoną normę, cenę oblicza się za pomocą wagi objętościowej. Stanowi to rodzaj rekompensaty dla przewoźnika, w przypadku transportowania wielkogabarytowego towaru o małej wadze, który zajmuje tyle powierzchni, co kilka mniejszych paczek.
Koszt usługi uzależniony jest także od tego, w jaki sposób nadawca pragnie wysłać swoją paczkę, a odbiorca ją odebrać. W InPoście oferujemy bowiem możliwość wysyłania przesyłek z domu do domu, z mieszkania do Paczkomatu, jak również z Paczkomatu do Paczkomatu. Różnice w cenie usług są niewielkie. Należy także pamiętać, że kwota wysyłki wzrośnie, gdy klient postanowi wykupić jedną z usług dodatkowych.
Zamów kuriera online – to się opłaca!
W ostatnim czasie jedną z najchętniej wybieranych usług kurierskich jest ta, pozwalająca na nadawanie przesyłek bez wychodzenia z domu. Mowa tu o możliwości zamówienia kuriera online. Cała procedura odbywa się za pośrednictwem strony internetowej przewoźnika. To właśnie tam usługobiorca wypełnia specjalnie przygotowany formularz, który jest podstawą do wygenerowania etykiety, którą następnie należy wydrukować w celu oznaczenia wysyłanej przesyłki.
W zależności od rodzaju wykonywanej usługi, jak również i samego przewoźnika, pod pojęciem niezbędnych danych kryją się: imię i nazwisko, adres, numer telefonu, adres e-mail (odbiorcy, jak i nadawcy). W przypadku, gdy przesyłka odbierana przez kuriera online ma trafić do punktu odbioru, konieczne jest również podanie jego nazwy lub adresu. Taką możliwość oferuje, chociażby InPost, umożliwiając pozostawienie przesyłki w jednym z Paczkomatów lub punktów POP.
Podawanie wszelkich niezbędnych danych jest bezpieczne oraz intuicyjne, dzięki czemu nadania online są dostępne dla wszystkich. Po wygenerowaniu etykiety należy określić termin, w jakim kurier ma przyjechać , aby odebrać paczkę. Zazwyczaj odbywa się to już kolejnego dnia roboczego. Niekiedy, gdy zlecenie zostanie zarejestrowane w godzinach porannych, kurier może zjawić się po przesyłkę nawet tego samego dnia. Wtedy wystarczy tylko przekazać mu dobrze zapakowany towar, a następnie czekać aż trafi on w ręce odbiorcy.
Co istotniejsze, cały proces dostawy można śledzić za pomocą indywidualnego numeru przewozowego, dostępnego na etykiecie. W tym celu przejdź na stronę przewoźnika, a następnie wprowadzić numer w odpowiednie miejsce. Niektóre firmy kurierskie oferują także możliwość stałego monitorowania paczki za pomocą aplikacji mobilnej. To bardzo przydatna opcja, szczególnie wtedy, gdy chcemy sprawdzić, kiedy odbiorca otrzymał naszą przesyłkę.
Usługa śledzenia paczki może okazać się pomocna także w sytuacji niespodziewanego zaginięcia towaru w trakcie transportu. Dzięki temu wiemy, na którym etapie realizacji zlecenia wystąpił błąd. Bardzo łatwo można także zweryfikować, czy winę za to ponosi sprzedawca, czy przewoźnik. Sprawę można dokładniej zbadać, kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta danej firmy kurierskiej.